9,1
3.339 beoordelingen
Terug naar overzicht
TOYOTA-Hilux-BEV-2026-driekwart-voor

Nieuw tijdperk voor iconische Toyota Hilux

Bestaande Hybrid 48V krijgt gezelschap van een batterij-elektrische aandrijflijn en – vanaf 2028 – ook een waterstof-elektrische Hilux.

De Hilux is een levende legende. Al 9 generaties lang. De nieuwste Hilux luidt een nieuw tijdperk in met geëlektrificeerde aandrijflijnen – geheel in lijn met Toyota’s multi-path-filosofie. Voor het eerst wordt de iconische pick-up leverbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn (leverbaar eerste kwartaal 2026), naast de Hilux Hybrid 48V (leverbaar derde kwartaal 2026). In 2028 wordt het aanbod verder uitgebreid met een waterstof-elektrische versie van de Hilux.

Houd mij op de hoogte
TOYOTA-Hilux-BEV-2026-detail-wiel
Krachtig voorkomen met praktische voordelen

De Toyota Hilux heeft altijd een stoere, krachtige uitstraling gehad. Dat blijft zo. Sterker, door voort te borduren op het thema “Tough and Agile” oogt de Hilux krachtiger en veelzijdiger dan ooit. Slankere koplampen en een prominent klassiek TOYOTA-logo maken het robuuste voorkomen compleet. De batterij-elektrische versie heeft een gesloten frontpaneel omdat koeling via een traditionele grille niet langer nodig is. Ook heeft deze versie speciale aerodynamische 17-inch lichtmetalen wielen. Nieuwe details voor alle versies, zoals een achterbumper-trede en verbeterde instap, benadrukken dat functionaliteit vooropstaat.

Multi-path-aanpak

Toyota kiest bewust voor een veelzijdige benadering van de Hilux: de multi-path-filosofie. Niet iedere regio en niet iedere gebruiker heeft immers dezelfde wensen of infrastructuur. Door diverse aandrijfopties aan te bieden, blijft de Hilux overal inzetbaar: van bouwplaats tot bosgebied, van stedelijke distributie tot lange ritten met zware aanhangers. Met de Hilux Hybrid 48V, de batterij-elektrische versie en de toekomstige waterstofvariant biedt de Hilux meer aandrijflijnopties dan welk ander Toyota-model ook. Daarmee spreekt hij een nog breder publiek aan, terwijl de vertrouwde kwaliteit, robuustheid en betrouwbaarheid behouden blijven die hem wereldwijd zo geliefd maken.

TOYOTA-Hilux-BEV-2026-vooraanzicht
Vraag zakelijk adviesgesprek aan
TOYOTA-Hilux-BEV-2026-detail-laadbak
Capabel in het terrein

De introductie van batterij-elektrische aandrijving is een doorbraak voor de Hilux, zonder concessies te doen aan zijn bekende kracht en betrouwbaarheid. De batterij-elektrische Hilux behoudt de robuuste body-on-frame-constructie en indrukwekkende off-roadcapaciteiten, met extra bescherming rondom de batterij en een doorwaaddiepte van 700 millimeter – gelijk aan het huidige model. Dankzij permanente vierwielaandrijving via eAxles en het Multi-Terrain Select-systeem blijft hij ook buiten de gebaande paden overtuigen.

Het EV-systeem in detail

De batterij-elektrische Hilux is uitgerust met een 59,2 kWh lithium-ionbatterij (bruto) en eAxles op beide assen, wat zorgt voor permanente vierwielaandrijving en krachtig koppel op zowel voor- als achterwielen. Volgens voorlopige gegevens kan hij circa 715 kilogram laden, 1.600 kilogram trekken en ongeveer 240 kilometer rijden (conform WLTP*). Snelladen gaat snel en efficiënt: aan een 150 kW-lader laadt de batterij in zo’n 30 minuten van 10 naar 80 procent, zodat gebruikers nooit lang hoeven te wachten om weer op pad te gaan met de nieuwe Hilux.

TOYOTA-Hilux-BEV-2026-schuin-voor-laadpaal
TOYOTA-Hilux-Hybrid-48V-2026-driekwart-voor-boven
Hybrid 48V: veelzijdig en capabel

De 48V mild-hybride aandrijflijn werd eerder dit jaar geïntroduceerd in het huidige Hilux-gamma en groeit uit tot het volumemodel in Europa bij de geheel nieuwe generatie. De productie van de Hilux Hybrid 48V, waarvan de aandrijflijn volledig geschikt is voor het gebruik van HVO100 diesel, start in het voorjaar van 2026. Het hybridesysteem omvat een 48V lithium-ionbatterij – handig onder de achterbank geplaatst zodat de interieurruimte volledig behouden blijft – een elektromotor-generator en een DC-DC-omvormer. Met dank aan Toyota’s toonaangevende hybridetechnologie ondersteunt hij de 2,8-liter motor voor soepele, stille en verfijnde prestaties op de weg en off-road. De kwaliteitswinst is vooral merkbaar bij wegrijden en accelereren. Het uitstekende laadvermogen blijft behouden: er kan ruim één ton worden vervoerd en de maximale geremde aanhangmassa is nog altijd 3.500 kilogram.

Klaar voor de toekomst

In 2028 zal het leveringsgamma worden uitgebreid met de waterstof-elektrische Hilux. Deze uitvoering maakt gebruik van een brandstofcelsysteem en onderstreept Toyota’s vertrouwen in waterstof als schone energiebron voor de toekomst. Daarmee speelt de Hilux een rol in de verdere ontwikkeling van waterstofinfrastructuur in Europa. Verdere details over deze aankomende versie worden op een later moment bekendgemaakt.

TOYOTA-Hilux-BEV-2026-driekwart-achter
Lees ook: RTL Transportwereld test prototype
TOYOTA-Hilux-BEV-2026-interieur-stuurwiel
Standaard als Double Cab

Toyota luistert naar hun loyale klanten. Daarom is de Hilux voortaan standaard als Double Cab verkrijgbaar. Dit sluit aan bij de voorkeur van de meeste gebruikers die niet willen kiezen tussen passagiersruimte en laadmogelijkheden. Het interieur werd flink verbeterd; materialen en afwerking zijn geïnspireerd op de Land Cruiser, terwijl moderne technologie, zoals het digitale instrumentarium en centrale multimediascherm de bediening eenvoudiger maakt. Ook alle functies voor 4x4- en off-roadgebruik zijn gecentreerd geplaatst voor een overzichtelijke bediening. Voor specifieke toepassingen blijft ook een tweepersoons configuratie met extra laadruimte in de cabine leverbaar.

Monitoring op afstand via MyToyota-app

De nieuwe Hilux is volledig voorbereid op het dagelijks gebruik van nu. Zo is hij verkrijgbaar met een draadloze telefoonlader en extra USB-poorten achterin, zodat iedereen onderweg verbonden blijft. Via de MyToyota-app hebben bestuurders én wagenparkbeheerders bovendien toegang tot handige connected-diensten. Denk aan het op afstand bekijken van locatie, brandstof- of laadstatus en ritinformatie. Ideaal voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers die altijd overzicht willen houden.

TOYOTA-Hilux-BEV-2026-schuin-voor
Houd mij op de hoogte Inschrijven Toyota nieuwsbrief